Digitalisering i teknikens framkant och med människan i centrum

Digitalisering som sätter människan i centrum.

Tips för framgångsrik digitalisering

En digitaliseringsplan och kontinuerlig utveckling inom området är ett måste för företag och organisationer som vill förbättra sin effektivitet, öka sin konkurrenskraft och möta ständigt föränderliga behov i omvärlden och hos sina kunder.

Men att som företag helt förlita sig på sina interna kompetenser i satsningarna kring digitalisering kan vara svårt. En del av medarbetarna får digitaliseringsresan som extra arbetsuppgifter, med följden att tidsbrist uppstår. Dessutom kan det vara svårt att hitta alla de kompetenser som behöver involveras i resans alla delar. Och att rekrytera alla specialister som kan behövas är många gånger både svårt och dessutom onödigt då vissa kompetenser behövs mer tillfälligt.

Vi erbjuder expertis som guidar er genom er specifika digitala transformation samtidigt som vi delar med oss av verktyg, kunskap och arbetssätt som får er att bli självgående.

Nedan har vi punktat upp olika aspekter i en digitaliseringsresa och hur vi kan möta upp inom varje område.

1. Analys, mål och strategi

En framgångsrik digitaliseringsresa börjar med en genomgripande kartläggning och analys av företagets nuvarande tekniska landskap, processer och behov. Nu sätts även digitaliseringsstrategin, med mål och vision som är kopplade till era övergripande verksamhetsmål och med er vision som ledstjärna.

✔ Vi är specialister på digitalisering och kan genomföra nödvändiga analyser och bedömningar för att identifiera styrkor, svagheter och möjligheter. Genom att förstå er organisations unika utmaningar och mål kan vi bidra med en strategi som hjälper er att navigera genom digitaliseringen. Och vi inkluderar säkerhets- och organisationsaspekter redan nu – på så sätt kan vi undvika kostsamma och obehagliga överraskningar längre fram. Har ni redan en kartläggning och strategi/målsättning kan vi gå igenom den och komma med eventuell ytterligare input.

2. Teknisk infrastruktur och verktyg

Ett centralt element i digitaliseringen är att satsa på rätt teknisk infrastruktur och verktyg som stöttar er strategi och målsättning. Även här är det viktigt att inkludera säkerhetsaspekter – att se till att ha policies och governance på plats så att det går att utvärdera teknik och t.ex molnleverantörer utifrån era specifika behov av säkerhet.

✔ Vi håller oss i teknikens framkant och kan rekommendera lämpliga lösningar för att optimera ditt företags specifika processer. Det kan till exempel inkludera molntjänster, dataanalysverktyg, automatiseringsteknik, IoT och kundhanteringssystem. Genom att samarbeta med oss kan ni säkerställa att ni investerar i den mest lämpliga tekniken och tjänsterna för era specifika behov. Vi har utvecklarteam med en bred samlad kompetens och vi kan ta ansvar för en hel leverans av en IT-lösning eller en del i en leverans om ni redan har en del på plats. Vi bygger det ni behöver, oavsett det handlar om ett helt nytt system, molntjänster, analysverktyg, uppkoppling mot en IoT-plattform, appar eller webbutveckling. Vi har utvecklare inom i princip alla områden, programmeringsspråk, databaser och ramverk. Såväl inom front-end, back-end eller full-stack som IoT eller appar.

3. Förändringsledning och organisationskultur

Digitalisering handlar inte bara om teknik och processer utan till största delen om människorna och företagskulturen. Att hantera förändring är avgörande för en framgångsrik digitaliseringsresa.

✔ När det gäller att få med sig organisationen på resan är självorganisering med inspiration av svärmintelligens en riktig vinnare. Det är en lösning som bidrar med humanperspektiv i t.ex. digital transformation, systemimplementationer och för att få en fungerande säkerhetskultur i hela organisationen. Den stora skillnaden mot andra förändringsinitiativ är att s.k. ”championteam” etableras som hjälper till som spindlar i nätet med förankring av nya lösningar. De känner sina kollegor och vet hur vi gör det här på bästa sätt. Slutanvändarna involveras som medskapare till de lösningar/arbetssätt som fungerar bäst i praktiken och som gör hela skillnaden för att organisationen ska ta emot en stor komplex förändring med entusiasm.

4. Datahantering och analys

Data är en ovärderlig tillgång. Genom att samla in och analysera data kan företag få värdefulla insikter som kan stödja strategiska beslut och förbättra affärsresultatet. Men se till att reda ut vad ni ska samla in och varför. Och glöm inte att inkludera integritets- och säkerhetsaspekterna.

✔ Vi kan hjälpa er att implementera robusta datahanteringsstrategier och analyssystem. Vi kan också erbjuda expertis inom områden som datautvinning, maskininlärning, artificiell intelligens och säkerhet för att hjälpa er att dra nytta av ert data. Genom att tillämpa avancerade analytiska metoder kan ni få insikter om era kunders beteenden, marknadstrender och operativa effektivitetsförbättringar. Vi kan hjälpa till att bygga analytiska modeller och implementera verktyg för att underlätta dataanalys och rapportering.

5. IT-säkerhet, compliance och integritet

Med den ökade digitaliseringen kommer också ökade säkerhetsrisker och integritetsfrågor. Företag måste skydda sina digitala tillgångar, kunddata och företagshemligheter från cyberhot och intrång.

✔ Vi kan hjälpa företag att utveckla och implementera robusta säkerhetsstrategier. Vi kan till exempel rådgöra i säkerhetsfrågor, stötta er att organisera er i DevSecOps och hjälpa till att utbilda medarbetare om bästa praxis för att säkerställa företagets integritet och skydd.

Så var på digitaliseringsresan befinner ni er? Var vill ni vara?

Vi erbjuder expertis och stöd i varje steg av er transformationsresa; från strategisk planering och utvärdering till implementering av tekniska lösningar, förändringsledning och IT-säkerhet. Inga metoder eller principer är heliga för oss. Vi jobbar prestigelöst och pragmatiskt med vad som är bäst här och nu – och framåt – utifrån er specifika situation. Välkommen att höra av dig till oss »

Föregående
Föregående

Spara tid och pengar genom att finslipa din beställarkompetens

Nästa
Nästa

Säkerhet är inte en knapptryckning – och det gäller även i molnet